Donnerstag, 14. März 2013

Phantom Corsair

Es ist Zeit, wieder einmal alte Autos anzugugga, bin nämlich grad über den Corsair gestolpert, den kannte ich noch gar nicht, und der sieht ja megaaaaaaaaa aus, Batmobil gekreuzt mit Bluebird... da kann man schon etwas mehr Bilder hinwursteln. In jeder Hinsicht ein perfektes Traumauto. Die zwei Lukenfenster erinnern mich dann schon wieder an meinen favourite Car, den Mercury 1949...

Phantom Corsair
 http://jwt.dreamhosters.com/IMAGE_STUFF/CARS/1938_Phantom_Corsair.jpg

Der aus dem Jahr 1938 stammende Phantom Corsair war hinsichtlich Design, Technik und Luxuriösität ein futuristisches Automobil, ein sogenanntes „Car of Tomorrow“.

Verantwortlich für dieses Fahrzeug war Rusty Heinz, ein Mitglied der „Ketchup-Dynastie“ (die Familie Heinz wurde durch den Verkauf des gleichnamigen Ketchups reich). Durch seinen frühen Tod (bei einem Autounfall) wurde die Serienproduktion dieses Autos niemals aufgenommen.

Seine im Windkanal getestete Aluminium-Karosserie war ihrer Zeit um circa 50 Jahre voraus und zeigte für die damalige Zeit einen beeindruckend niedrigen Luftwiderstand (cW-Wert). Motorisiert war der Wagen mit einem 4740 cm³ V8-Motor mit stehenden Ventilen, der eine Bruttoleistung von 190 PS lieferte und das Fahrzeug auf Grund seiner günstigen Aerodynamik auf bis zu 209 km/h beschleunigte.

Die Sitzplatzaufteilung war ebenfalls sehr ungewöhnlich: Mit seinen 1,94 m Breite sollte der Wagen vorne nebeneinander vier Personen Platz bieten - einer links und zwei rechts vom Fahrer. Hinten gab es noch zwei kleinere Notsitze mit dem Rücken zur Fahrtrichtung.

Das heute einzig existierende Exemplar steht in der Harrah's Collection in Las Vegas (Nevada). Außerdem ist der Corsair unter dem Namen „The Flying Wombat“ einer der „Hauptdarsteller“ in dem 1938 von David O. Selznick produzierten Film The Young in Heart mit Janet Gaynor und Douglas Fairbanks junior.

Phantom Corsair (1938)

was für eine Silhouette, unglaublich schön, er glänzt wie Kaviar



Phantom Corsair (1938)

Phantom Corsair (1938)

Phantom Corsair (1938)

Phantom Corsair (1938)

Die Englische Wiki gibt mehr Details an...

The Phantom Corsair is a prototype automobile built in 1938. It is a six-passenger coupé that was designed by Rust Heinz of the H. J. Heinz family and Maurice Schwartz of the Bohman & Schwartz coachbuilding company in Pasadena, California.[1] Although sometimes dismissed as a failure because it never entered production, the Corsair is regarded as ahead of its time due to its futuristic features and styling cues such as faired-in fenders and a low profile.[2]

Design

The Phantom Corsair's steel-and-aluminum body measured just 57 in (140 cm) in height and incorporated fully skirted wheels and completely flush fenders while forgoing running boards. The car also lacked door handles, as the doors were instead opened electrically using push-buttons located on the exterior and the instrument panel. The instrument panel also featured a compass and altimeter, while a separate console above the windshield indicated when a door was ajar or if the car's lights or radio were turned on. The Corsair's body was mated to the "most advanced chassis available in the United States" at that time, the Cord 810.[1] The Lycoming 80º V8-powered Cord chassis also featured front-wheel drive and an electrically operated four-speed automatic gearbox, as well as fully independent suspension and adjustable shock absorbers.[1][4] Though these features from the Cord 810 chassis were all retained on the Phantom Corsair, the chassis was modified in order to accommodate the Corsair's large body.[1] The body measured an impressive 237 in (600 cm) long and 76.5 in (194 cm) wide, enough to accommodate four people in the front row, including one person to the left of the driver.[3][4] The back seats could only hold two passengers, however, in large part because of space limitations posed by on-board beverage cabinets.[3][4] Though weighing a hefty 4,600 lb (2,100 kg), the Phantom Corsair could achieve speeds of up to 115 mph (185 km/h) because of its modified, naturally aspirated 190 bhp Lycoming engine as well as its aerodynamic shape.

Produktion

Rust Heinz planned to put the Phantom Corsair, which cost approximately $24,000 to produce in 1938 (equivalent to about $370,000 in 2010), into limited production at an estimated selling price of $12,500. However, Heinz's death in a car accident in July 1939 ended those plans, leaving the prototype Corsair as the only one ever built.

The Phantom Corsair now resides in the National Automobile Museum (also known as The Harrah Collection) in Reno, Nevada.

Phantom Corsair (1938)

Phantom Corsair (1938)

Phantom Corsair (1938)

Phantom Corsair (1938)

Phantom Corsair (1938)


Phantom Corsair (1938)

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